Monday, January 23, 2012

Mee Bakso Resepi dr. Surabaya

Hari ni aku masak Mee Bakso selain daripada menu lunch seperti asam pedas ikan tenggiri dan baby kailan goreng. Kali ni resepi mee bakso aku tanya maid baru aku Ida org dari Surabaya. Resepinya mudah bangat kata orang Indonesia. Hasilnya yummy..anak2 aku suka..sedap kata diorang.


Resepi Sup (2 liter) 

1 labu bwg besar
3 ulas balwang putih 
1 inci halia
1 sudu besar lada sulah
100gm tetel daging utk stok (@ blh guna kuib pati lembu)
1/2 paket Bebola daging (aku guna brand Azmy)
1 paket bebola ikan 
5 keping Tauhu kering 

semua bahan tadi ditumbuk halus dan kemudian ditumis (minyak ikut suka aku bubuh lbh kurang 5 sudu). Tambah air dan bubuh tetel hingga empuk. Kemudian tambah garam dan serbuk perasa. (Aku tambah 2 batang daun sedari utk aroma dan rasa). Setelah menggelegak tambah bebola dan tauhu. 

Bahan Mee

Mee Kuning dicelur
Daun sup dan bawang dihiris
Bawang goreng
Sawi dicelur (aku tak letak sbb tak ada)

Sos Kicap

Kicap manis
Cili api ditumbuk

Ringkas dan mudah untuk sediakan. Kalau nak sedap lagi masa mkn tambah sos cili...selamat mencuba. 





No comments:

Post a Comment