Sunday, April 10, 2011

Udang Masak Lemak Cili Api

Ni memang menu favorite family aku ni..setiap kali beli udang pasti menunya gulai lemak cili api. Baru-baru ni my hubby p Sabah..so sempat borong 'bapak' udang harimau...nak masak lain "tak muai katanya" tak dpt nikmati kuahnya. Masuk kali ni dah dua kali aku masak udang ni..first time aku masak kari udang..fuh meleleh jugak peluh menikmati keenakkan dan kepejalan isi udang harimau ni. Hari ni aku masak lemak le pulak..fuh..baru lepas kekenyangan meratah seekor udang..sampai tak habis dimakan..so apa lagi..anak2 aku le menikmati separuh dari udang tu..hehehe....




Senang je nak masak nye..campak2 je...

Resipi
Udang Harimau
1 Biji Bawang Besar
20 biji Cili Padi Hijau
2 Biji Cili Masak (kalau nak merah)
Santan Kotak (1 atau tambah 1/2 kotak lagi..ikut kepekatan yg anda suka)
1 Batang Serai (kalau tak bubuhpun tak pe..hari ni aku tak bubuh)
2 keping Asam Keping Sederhana
Garam secukup rasa
Kunyit ( ikut suka serbuk atau kunyit hidup)

Cara-cara
Kisar bawang dan cili., serai diketuk
Masukkan dalam periuk, bubuh kunyit dan air, bila kuah menggelegak baru
Masukkan santan
Masukkan Udang
Garam secukup rasa
Tutup Api bila kuah menggelegak dan udan menjadi kemerahan..(cukup masak)




1 comment:

  1. Kalo mar dah cuba, nanti mar komen ya....eheheheh

    ReplyDelete