Friday, October 21, 2011

Menanam dan Menjaga Orkid Satu Hobi Yang Menarik

Percaya ke kita dengan istilah "Green Thumb" atau 'tangan sejuk' ni? Bagi saya iru semua hanya istilah untuk menyejukkan hati. Sebenarnya menaman dan menjaga pokok ni bukanlah memerlukan bakat tapi kerajinan. Apa-apa perkara kalau diusahakan dengan tekun insyaallah pastikan menjadi dan mengeluarkan hasil seperti yang diiginkan. Namun demikian setiap usaha yang dilakukan dari detik permulaan hingga ke penghujungnya tidak lengkap jika tidak ditimpa ujian yang berupa masalah. Bagaimana kita menghadapi dan menyelesaikan sesuatu masalah itulah yang membezakan seseorang itu. Begitu juga dengan hobi yang satu ni iaitu menanam dan menjaga orkid. Ultimate goal nya mestilah ia mengeluarkan bunga yang lebat dan hidup subur menghijau.

Bukan tak pernah 'membela' orkid ni...dari rumah pangsapuri hingga lah rumah landed seperti sekarang ni..keiginan untuk menaman dan melihat pokok berbunga amat tinggi. Tapi dengan masa terluang yang ada rasanya tak sempat untuk memberi perhatian yang lebih dan hasilnya banyak pokok-pokok orkid yang mati dan tak berbunga-bunga. Berputus asa lah sudah......

Namun minat kembali timbul bila orkid yang dibiarkan tanpa perhatian tiba-tiba berbunga. Hati berbunga riang, minat kembali mekar. Apalagi..pusat penanaman dan penjualan orkid Sg. Buloh tempat pertama dituju untuk menambah koleksi orkid yang ada. Pergi kedai hardware untuk membeli bahan-bahan untuk membuat tanam orkid mini.

Rutin harianku berubah. Setiap pagi selepas menghantar Amelia naik van Taska dia, akupun mula membelek orkid. Dalam seminggu 3 aktiviti utama aku lakukan.
i)meracun (aku gunakan racun bio-organic)
ii) membaja I (baja pertumbuhan jenis cecair)
iii) membaja II (baja bunga jenis cecair)

Hasilnya membanggakan. Orkidku mula mengeluarkan putik dan kemudian berbunga, berbunga dan berbunga lagi hingga sekarang....



Gambar paling bawah diambil pada 21 Oktober 2011..hambir semua putik berkembang


Tips: kalau beli orkid kena lihat pada sejarah pembungaannya..lihat kalau ia kerap berbunga atau tidak terutama bagi jenis monopodial (boleh dilihat pada bekas cantasan bunga).


No comments:

Post a Comment