Tuesday, April 9, 2013

Book Review: Khalifah-Khalifah Yang Benar

Abdul Latip Talip merupakan penulis novel sejarah no. 1 di Malaysia. Sementalah buku ini mendapat sentuhan gaya penceritaan seakan novel oleh penulisnya yang berjaya mennyentuh hati sanubari si pembaca.

Buku ini berkisar tentang kisah Khulafa Ar Rasyidin Al Mahdiyin dengan cerita yang berbeza. Mereka adalah sahabat-sahabat Nabi Muhammad SAW yang dijanjikan surga.

Cerita dimulai dengan sejarah kelahiran hingga detik kematian khalifah-kalifah ini. Terbahagi kepada 4 cerita berbeza iaitu

1. Saidina Abu Bakar as Siddiq
Seorang lelaki yang tidak pernah ragu membenarkan semua kata-kata Nabi. Diangkat menjadi khalifah selepas wafatnya junjungan agung. Dikenali sebagai peneguh kerajaan Islam dan berjasa sebagai penghapus nabi-nabi palsu.

2. Saidina Umar al Khattab
Seorang lelaki yang awalnya keras ke atas Islam, akhirnya menjadi lelaki pendinding agama yang benar. Beliau harum sebagai pengembang empayar Islam.

3. Saidina Uthman Affan
seorang lelaki yang menghwini dua puteri Nabi. Dikenali sebagai dermawan dan dikenang sebagai pengumpul al-Quran.

4. Saidina Ali bin Abi talib
Seorang lelaki yang mempunyai pertalian darah dengan Nabi. Menjadi kanak-kanak pertama memeluk Islam. Dihormati kerana tinggi ilmunya dan dikenang sebagai pahlawan Islam yang tidak pernah gentar kepada musuh.



2 comments:

  1. seronok bace buku2 dari abdul latif talib
    sekarang tgh baca kisah saad bin abu wagas

    ReplyDelete