Sunday, February 8, 2015

Kerinduan Pada Baitullah


Betullah kata orang tua-tua, kalau kita pergi sekali kita nak pergi lagi berkali-kali. Bila teringat sahaja tanah suci, Mekah..kerinduanku pada Baitullah memuncak..terbayang-bayang Kaabah yang seakan2 melambai-lambai. Sungguh bagai dikata.."Rindu Serindu Rindunya".

Kami sekeluarga pergi ketanah suci pada 10 Disember 2014 hingga 24 Disember 2014 bersama rombongan De Mawardah Sg. Besar kelolaan bapa mertua adik aku Z. Perjalanan dari KLIA-Bangkok-Jordan amat memenatkan. Transit di Jordan lebih kurang 20 jam, jadi kami ambil kesempatan yang ada dengan lawatan ke Ashabul Kahfi dimana kisah 7 pemuda yang tidur di dalam gua selama 309 tahun. Di sanalah jasad 7 pemuda yang beriman bersama anjingnya dikebumikankan. Kasih ini akan aku ceritakan di post yang akan datang.

Berbalik pada kerinduanku ini, rombongan kami tiba ke tanah suci Mekah pada 18 Disember 2014 setelah ziarah Madinah. Mekah sebuah kota suci yang penuh dengan habuk debu akibat tangan2 manusia yang inginkan pembangunan. Begitu juga dengan Kerajaan Arab Saudi yang ingin memastikan tetamu Allah mendapat keselesaan untuk beribadat dari masa ke semasa.


Lihatlah bertapa ramai manusia kat sana. Kalau ikutkan tak celuh kita nak masuk dan tawaf. Tetapi dengan kuasa Allah. Mudah dan lapang laluan untuk kita. Subhanallah!! Kerinduanku memuncak, seakan Kaabah melambai-lambai dan mengamit ku, semuanya dengan keizinanMu yang Allah untuk aku menjadi tetamuMu lagi.

Hanya ada sebuah pintu utama dibuka "King Fahd Gate"..yang lain ditutup untuk renovation


No comments:

Post a Comment