Friday, October 1, 2010

Windows Vista _ Facts & Figures

Windows Vista is an operating system released in several variations developed by Microsoft for use on PCs, including home and business destops, laptops, tablet PCs and media center PCs.  ~ Wikipedia

Ia dibangunkan bagi menambahbaik Windows XP sediaada dengan pelbagai features baru yang lebih interactive dan menarik. Namun begitu setiap kekuatan pasti ada kelemahan. Pelbagai kritikan terhadap sistem ini membuatkan rating Vista jatuh berbanding XP dari segi kepuasan pelanggan. Walaubagaimanapun penggunaan nya tetap meluas dan dianggarkan dilanggan oleh 400 juta pengguna. Dengan pelancaran Window 7 pada Oktober 2009, Vista menyumbang kepada 18.6% berbanding XP iaitu sebanyak 63.3% di pasaran global.


Kelemahan ketara Vista bagi pendapat saya ialah pada susunan folder yang tidak teratur, bertindan antara satu sama lain. Bolehkah anda bayangkan, terdapat dua folder dengan nama yang sama. Sebagai contoh folder download yang amat mengelirukan. Kadangkala sistem dapat mengenal pasti folder tersebut dan sebaliknya. Terdapat desktop icon dalam folder document dan pada masa yang sama icon desktop juga terdapat di 'desktop'...real  icon dan bukan shortcut.

Berwaspada jika ingin delete folder atau salahsatu dari icon ini...nasihat saya baik JANGAN. Kejadian ini telah berlaku pada saya dimana saya telah delete icon destop dalam folder document ...kesannya sebanyak 200G, gambar, movie, lagu dan document saya hilang berserta systems lain....ini bermakna kita memang telah DELETE OUR REAL DESKTOP ICON.....menangis tak berlagu le jawabnya....

No comments:

Post a Comment