Saturday, February 14, 2015

Kisah Ashabul Kahfi


Tercatat sudah dalam sejarah
Tujuh pemuda yang beriman
Melarikan diri kedalam gua
Demi menyelamatkan iman

Disangka tidur hanya sehari
Rupanya 309 tahun
Zaman bertukar beberapa kurun
Di bumi bersejarah Urdhu

Begitulah kuasa Ilahi
Kepada ashabhul kahfi
Tiada mustahil di dunia ini
Jika kita beriman dan bertakwa

Tercatat sudah dalam sejarah
Tujuh pemuda yang beriman
Tulang belulang berserakan
Tulah dari binatang tunggangan
Juga anjing yang dijanjikan surga
Qitmir yang mulia



Begitulah bait-baik lagu Ashabul Kahfi kisah tujuh pemuda yang beriman yang melarikan diri kedalam gua untuk meyelamatkan diri dari kekufuran kaumnya yang menyembah berhala dan rajanya yang zalim. Kisah ini sebenarnya berlaku di Amman, Jordan. 


"Lokasi Gua Ashabul Kahfi terletak kira-kira 7km dari pusat bandar Amman, Jordan. Kawasan ini suatu ketika dahulu dikenali dengan Ar-Raqim kerana terdapat kesan tapak arkeologi yang bernama Khirbet Ar-Raqim di kawasan tersebut. Perkataan Ar-Raqim juga disebut di dalam Al-Quran dan Ahli Tafsir menafsirkan Ar-Raqim sebagai nama anjing dan ada yang menyatakan ia sebagai batu bersurat.


Kahf Ahlil Kahf merupakan lokasi sejarah yang membuktikan kebenaran kisah di dalam Al-Quran iaitu di dalam Surah Kahfi mulai ayat 9 hingga 26. Ayat di dalam Surah tersebut menceritakan bagaimana 7 orang pemuda yang beriman kepada Allah melarikan diri ke sebuah gua dan Allah menidurkan mereka selama 309 tahun Qamariah (300 tahun Shamsiah) sehingga mereka tidak dapat dibangunkan oleh suara apa sekalipun.
Firman Allah; “Adakah engkau menyangka (wahai Muhammad), bahawa kisah ‘ashabul kahfi’ (penghuni gua) dan ‘ar-raqiim’ (anjing mereka) termasuk antara tanda-tanda-tanda kekuasaan Kami yang menakjubkan? (Ingatlah) tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua lalu mereka berdoa: “Wahai Tuhan kami berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami (ini)”. (al-Kahfi: 9)"

Petikan ini diambil dari blog Membuka Pintu Minda Anda, http://nh5471.blogspot.com/2013/11/kisah-ashabul-kahfi-7-pemuda-tertidur.html.

Satu lagi kisah Ashabul Kahfi melalui penceritaan Saidina Ali http://tigosotigo.blogspot.com/2009/07/saidina-ali-menceritakan-kisah-ashabul.html

Kesempatan melawat Jordan tidak kami sesia-siakan. Destinasi pertama yang kami tuju ialah gua Ashanul Kahfi. Gua ini telah dijadikan makam dan ditutup sentiasa kecuali dengan kebenaran. Ini bagi mengelakkan berlakunya amalan kurafat dari umat islam yang terlalu taksub. Terdapat tujuh buah makan didalamnya serta terdapat tinggalan bikar-bikar yang diperlukan sewaktu pertapaan. Dikatakan kubur anjing yang dijanjikan surga itu terletak betul-betul dipintu gua tersebut. MAri lah kita sama-sama ambil iktibar dari kisah ini. 


Makam ini terletak bersebelahan dengan Masjid Ashabul Kahfi dan dikelilingi oleh pohon-pohon zaitun. Cuaca disana waktu lawatan kami sekitar 14-16 darjah celcius, cukup nyaman sekali. Bumi Jordan juga amat tandus yang dikililingi bangunan-bangunan batu senada warna tanahnya. Di sepanjang perjalanan kami terdapat ladang-ladang zaitun dan ianya merupakan sumber eksport utama negaranya.

Mengikut fakta, tulang-tulang  tersebut dijumpai pada 1963 didalam gua. 
Masjid  dan Gua Ashabul Kahfi
Bersama Rombongan disekitar kawasan Gua Kahfi

Cave of The Seven Sleepers
Pemandangan sekitar Amman Jordan


2 comments:

  1. Alhamdulillah, eyna dan keluarga diberiNya kesempatan ke sini, :)

    ReplyDelete
  2. Insha Allah suatu hari nanti ct juga akan menjejak kaki kebumi Ambia ini

    ReplyDelete