Thursday, June 17, 2010

Bercuti ke Pantai Timur - Terengganu - Kelantan (Day 2)

Niat di hati nak cari breakfast kat luar, tapi Hotel dah bagi breakfast for 2 so tambah 2 for kids je. Budak2 bukannya makan sangat tambah2 si Misha..Menu utama adalah Nasi Dagang..

Lepas sarapan budak2 mandi kat swimming pool, kejap je..boring coz ramai sangat orang. Lepas semua bersiap kita orang pergi ke komplek jualan just in-front Pasar Payang, tengok cenderahati, baju kaftan, kain batik...sempat le beli beberapa baju dan kain yang memikat hati. Lepas tu p pulak pasar payang tingkat atas, beli t-shirt budak2, tingkat bawah beli keropok dan beras nasi dagang. Cuaca sungguh panas..masing2 keletihan dan kehausan ..at last makan kat KFC je...lega......


Lepas makan dan berehat perjalanan harus diteruskan. Set GPS - Taman Tamadun Islam (TTI)..dan kereta terus meluncur laju ke destinasi yang dituju. Sepanjang jalan terlihat orang menjual keropok lekor losong...(berhampiran Kg. Losong). TTI terletak di Pulau Wan Man, disambungkan oleh jambatan yang panjang dari daratan.

Tiket masuk ke monument park tersebut ialah..RM15 untuk dewasa dan RM8 untuk kanak-kanak. Setiap orang diberi buku passport lawatan. Setiap tiket entitle MEAL VOUCHER - RM5.00 di Cafe Wan Man. Perjalanan dari check point awal ke akhir lebih kurang 800 meter hampir2 satu kilo meter, dengan cuasa panas terik nya tak sanggup nak jalan kaki so naik trem...bayar RM3 setiap org. Sepatutnya trem tu tak perlu di charge, masukkan saja dalam harga tiket. Trem akan berhenti di monument yang ada video show, terdapat 5 perhentian semuanya ...
i) Monument Masjid Negara
ii) Monument Taj Mahal
iii) Monument Masjid al-Qubbatus-Sakhra
iv) Monument Masjid Al-Hambra
iv) Monument Masjid Al-Haram



Lepas tamat di final station, kita orang pun pergi ke cafe Wan Man untuk minum petang dan gunakan keempat2 voucher yg ada. Minum ribena,ice blended dan makan currypuff dan keropok lekor.Shira dan Misha makan lollipop anggur.




Next destination adalah masjid kristal. Dari taman tu, kena naik kereta..tapi tak berapa jauh jaraknya. Subhanallah, cantik tersergam Masjid Kristal ni...tambahan terkena pancaran cahaya matahari..sempat posing dan melawat kawasan sekitar.


Hari nampak mendung, dan titis2 hujan mula turun. Apalagi..kita orangpun balik le..dalam perjalanan balik singgah ke Kg. Losong, jjcm makan kopok losong kat tepi simpang, RM3 dah banyak dah..kopoknya ada 12 keping. Minum milo & limau ais. Huh lega dan kekenyangan...Sebelum sampai hotel tapaw nasi goreng kampung & nasi goreng cili api coz malas nak keluar malam ni..letih sungguh!!!!

1 comment:

  1. voucher percuma kat cafe wan man tu rm3 jer dan dpt voucher utk tiket dewasa jer ....

    ReplyDelete