Friday, July 8, 2011

Bahayanya Conjunctivitis...Mesti baca!!


Ingat tak lagi post saya berkenaan konjuntivitis ni!! Jangan pandang ringan pada sakit mata ni. Walaupun kebiasaanyer dia tak memudaratkan tapi kalau pandangan kita masih kabur, so better buat further examination.
Blur Vision
Mata saya hari tu bukan macam ni ..samada normal atau merah menyala malah membengkak sampat sepet ..hehehe..lepas tu masih tak baik dalam 2 minggu..dan pandangan masih kabur sampai hari ni. Ikut kat hati malas nak buat further check-up tapi lepas Kakak Ipar telefon, ceritakan experience yg sama dan dia buat further examination kat Hospital Mata Tun Hussein Onn, baru le saya buat yang serupa.

Appointment diaturkan oleh suami untuk bejumpa dengan Dr. Azhar di hospital yang sama. Menurut Doktor, conjunctivitis saya menrupakan viral conjunctivitis yang mana viral ini masih merebak merosakkan mata hitam saya terdapat banyak scar/parut kesan dari infection tersebut. Scar itu lah yang membuatkan mata jadi kabur..selalunyer conjuntivitis hanya melibatkan mata putih tapi virus nyer yang kuat telah menyerang mata hitamku. Hehehe..Penjelasan yang sama juga Dr. tu diberikan kepada Kakak ipar ku.  Jadi virus tu perlu dirawat dengan segera supaya tiada lagi ia merebak dan meninggalkan lebih banyak scar pada mata hitam. 

Dr. Azhar prescribe saya 2 jenis ubat mata iaitu:
i) Tobradex Eye Dro; dan
ii) Cusiviral Sterile Eye Ointment

Kedua2 ubat titis ini perlu dipakai 4 kali sehari. Menurut Dr. Insyaallah ia akan baik dalam masa 3 bulan..tapi scar tersebut mungkin akan kekal. Dan appointment yang seterusnya 3 minggu dari tarikh lawatan pertama...
So..jangan pandang enteng dengan conjunctivitis ni...Harap ia dapat membantu... 

No comments:

Post a Comment